Ha úgy érzi, hogy nem tud mindent a sikeres pályázat kommunikációs vonatkozásairól, akkor olvassa el az alábbi anyagokat!
Általánosságban
- A nyilvánossági elemek célja, hogy tájékoztassa a lakosságot arról, mi minden előnnyel jár a gazdaság és a civil élet, a köz számára az európai uniós tagság. Ebből a szempontból tehát a teljes lakosság a célcsoport.
- Ezek elemek a projekt forrásszerzését hivatottak reklámozni és nem magát a projektet.
- A nyilvánossági projektelem szakaszolása miatt fontos, hogy a nyilvánosság biztosításnak feltételei, beszerzése már a projekt elején megtörténjen, mert bizonyos esetekben problémát okozhat, hogy az előkészítési típusú tevékenységek nem zárulnak le a megvalósítás kezdetéig. Tehát a kommunikációs tervnek és az aloldalnak (valamint nagy projektek esetében a a különböző kiadványoknak és a lakossági fórum lebonyolításának) meg kell valósulniuk mire befejeződik a projekt előkészítési szakasza.
- Ezt leginkább a kivitelezés közbeszerzési eljárásához, vagy ha nincs közbeszerzés, akkor, a kiviteli tervek elkészültéhez és a kivitelezési szerződéskötéshez lehet kötni, de figyelni kell rá, hogy ha van olyan szolgáltatás, ami már a megvalósítás megkezdését eredményezi, akkor már addigra el kell ezeknek készülni. A tábla – habár elvileg nem előkészítési fázisban esedékes – a gyakorlatban ugyan ide tartozik, ahogy a KTK/Arculati kézikönyv külön ki is hangsúlyozza.
- Teljesítés igazolás minden esetben a megvalósulást követően állítható ki. Ez leginkább a sajtómegjelenések esetében jelenhet gondot, mert ahol kötelező a médiamegjelenés vásárlása ott nem a vásárlás időpontja a teljesítés ideje, hanem a megjelenés még akkor is, ha a szállító tulajdonképpen már elvégezte a feladatát. Ellenben ahol csak a közlemény kiküldése a teljesítés alapja, ott lehet a megjelenésnél korábbi számlázás, bár ott sem célszerű.
Honlap-aloldal
- Alapvetés, hogy mindig a kedvezményezett honlapján legyen az aloldal, akkor is, ha más jogi konstrukcióban pályázik. A SZ2020 logó legyen kint valahol a főoldalon, arra kattintva pedig nyíljon meg az aloldal.
- A legegyszerűbb, de mégis látványos tartalom lehet a tábla, a látványterv és egy rövid leírás a projektről, majd időről időre kerüljön fel egy kép a kivitelezésről, mérföldkövekről, esetleg rövid hír.
- Természetesen az arculati kézikönyvben jelzett logók („Infoblokk”) fontosak, és nem szabad elfeledkezni a TÉRKÉPTÉR-ről sem.
Sajtóközlemények és a média
- Az első és legfontosabb gyakorlati feladat egy releváns sajtólista összegyűjtése a célmédiumokkal, hiszen az elszámolás során a teljesítés alapfeltétele a legtöbb esetben a ezen anyagok kiküldése.
- A nyilvánosság biztosításának elemei ugyan megkötik a kezünket, de mindig érdemes megpróbálni valódi hírértékkel bíró sajtóközleményeket kiküldeni, így elérhető, hogy legyen megjelenés, és ne csak a spam listán végezzük.
- Az 500 millió forintnál magasabb támogatásösszegű infrastrukturális projektek és a kiemelt pályázatok esetében vásárolni is kell médiamegjelenést.
Rendezvények
- Ezek a leginkább költségigényesebb elemek, ahol az elszámoláshoz tételes fotódokumentációra, jelenléti ívre, meghívó mintára, a meghívó kiküldését alátámasztó címlistára van szükség.
Marketing, PR és a nyilvánosság
- Fontos szakmai és közbeszerzési oldalról is, hogy tisztában legyünk a marketing és a nyilvánosság lehatárolásával. Erre vonatkozóan az alábbi táblázat szolgálhat támpontként .
Marketing: Célja a létrejövő fejlesztés eredményeinek hatékony kihasználása, a kitűzött célok megvalósulása, a vállalt indikátorok elérése. | Nyilvánosság biztosítása: Célja az Európai Unió és a Magyar állam társfinanszírozásának bemutatása, a projekt átláthatóságának segítése, az érintett lakosság tájékoztatása. | ||||
---|---|---|---|---|---|
Megjelenések újságokban, szakmai lapokban | PR-cikkek | Fotózás online képeslapküldő szolgáltatás számára | Sajtóközlemény | Fotódokumentáció | |
Általános cél | Hozzájárul a Kedvezményezett és annak megújításának megismertetéséhez. Hozzájárul a projekt termékké alakításához.Hozzájárul a pályázatban vállalt indikátorok eléréséhez. |
A beruházás finanszírozását segítő Európai Unió és Magyar állam szerepének hangsúlyozása. A beruházás átláthatóságának biztosítása.Az érintett lakosság tájékoztatása. A projekt pénzügyi elszámolásának és a támogatások lehívásának segítése. A projekt megvalósulásának teljes körű dokumentálása. |
|||
Konkrét cél | Az összeállított médiamix olvasóinak elérése. A médiamix összeállításakor a célcsoportokat figyelembe kell venni. | A Kedvezményezettről, a pozicionálási céloknak megfelelő kép kialakítása, a nyújtott szolgáltatások illő bemutatása. | Prémium minőségű művészi fotókkal a Kedvezményezettnek és környezetének bemutatása, a képeslapküldő rendszer technikai paramétereinek megfelelően. | A közvélemény és az érintett lakosság tájékoztatása.A projekt átláthatóságának biztosítása.Az Európai Unió és a Magyar állam szerepének bemutatása. | A projekt előrehaladásának teljes körű dokumentálása.A pénzügyi elszámolás segítése, bizonyos munkalépések elvégzésének igazolása. |
Formai kötöttség | A forma hirdetés, a konkrét látványterveket a kreatív tervezési szakaszban kell meghatározni. A formai kötöttségeket a médium szabja meg, ahol a hirdetés megjelenik. Figyelembe kell venni a marketingtevékenység keretében elkészítendő arculati kézikönyv szabályait, valamint az általános marketing-alapelveket és a megbízó igényeit. | A forma hirdetés, a konkrét látványterveket a kreatív tervezési szakaszban kell meghatározni. A formai kötöttségeket a médium szabja meg, ahol a PR-cikk megjelenik. Figyelembe kell venni a marketingtevékenység keretében elkészítendő arculati kézikönyv szabályait, valamint az általános marketing-alapelveket és a megbízó igényeit. | Figyelembe kell venni a megbízó igényeit, a fotóknak a már felújított Kedvezményezettről és környezetéről kell szólnia, a fotóknak művészieknek, esztétikusnak kell lennie, alkalmasnak és méltónak a képeslapküldés céljaira. | Az Sz2020 Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei c. dokumentum pontosan definiált paraméterei szerint. Adott paraméterek megjelenés alapján. A megfelelő logókkal ellátva. A megkövetelt adatokat feltüntetve. Alkalmasnak kell lennie A projektmegvalósításhoz kapcsolódó elszámolás és a támogatás lehívásának segítésére. Alkalmasnak kell lennie Az Európai Unió szerepének bemutatására. | |
Megvalósításhoz szükséges kompetenciák | Kreatív tervezésben szerzett tapasztalat, médiaelemzői ismeretek, médiumokkal ápolt kapcsolatok, targetálási, pozicionálási ismeretek, az elkészülendő Arculati kézikönyv ismerete. | PR-tevékenység terén szerzett tapasztalat, újságírással, szerkesztéssel kapcsolatos ismeretek. | Épületfotózásban szerzett ismeretek és tapasztalat. Műtermi és műtermen kívüli fotózási ismeretek és tapasztalat. Esztétikai érzék. | Az Sz2020 Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei és az Sz2020 Arculati kézikönyv c. dokumentumok átfogó ismerete, a dokumentumokhoz kapcsolódó mellékletek, a rendelkezésre álló és kötelezően használandó sablonok ismerete, az elszámolás szabályainak ismerete. | Állandó részvétel a projektben.A műszaki megvalósítás értékelése és a fontos részletek fotózása.Teljes körű fotódokumentáció készítése.Prioritás a pénzügyi elszámolás szempontja. |